2019, un posibil moment de cotitură pentru retailul modern din România. Cine vrea schimbarea?

Retailul modern se apropie de afaceri de 20 de miliarde de euro în România, potrivit estimărilor din piață, la aproape două decenii de la deschiderea primului magazin de către o rețea internațională în țara noastră. O evoluție impresionantă, cu un ritm de creștere peste cel al multor țări europene și care, de nenumărate ori, a luat prin surprindere pe toată lumea, inclusiv pe autorități. Așa se face că acum avem supermarketuri peste tot, pornind din buricul orașelor și până la cele mai îndepărtate cartiere de oraș, ba chiar sate… și vorbim de ordinul a câteva mii de astfel de magazine moderne (analiștii estimau că România poate accepta un maximum de 4.000 de unități?!) și de un deficit enorm al balanței comerciale cu produse agroalimentare …

După ce comerțul modern a ajuns să domine piața, acum încep să se audă tot mai multe voci care susțin că a cam venit vremea să se schimbe ceva, atât cât se mai poate, până la urmă, la acest moment.

Dacă alții au reușit (polonezii au impus un „impozit pe supermarketuri”) sau sunt în curs să facă acest lucru (italienii vor să le închidă în week-end!), de ce nu s-ar încerca și la noi?

Și să nu uităm un lucru, există în continuare interes din partea altor jucători, inclusiv din Rusia (retailerul Svetofor cu brandul Mere!), pentru intrarea pe piața românească, așa că rămâne deschisă competiția …

„S-ar putea ca marile lanțuri să fie interesate acum, la acest moment 2019, de un status nou, iar noi suntem interesați să ne derulam afacerile într-o piață competitivă, cu șanse egale. Cum s-ar putea proceda? Ce a fost autorizat să funcționeze în limita avizului, până când poate un legiuitor se va gândi că poate este necesară o perioadă de tranziție în care magazinele existente acum în piață să fie duse pe periurban alături de colegii lor mai noi, astfel încât în zonele respective, părăsite de supermarketuri să se construiască ceva care să polueze mai puțin, să genereze mai puțin trafic etc”, a declarat recent Ovidiu Gheorghe, președintele Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR), în cadrul unei dezbateri organizate de Asociație și având ca scop modificarea legislației pentru oprirea construirii de hipermarketuri în interiorul orașelor.

Sau poate supermarketurile ar trebui să plătească taxe mai mari dacă vor să rămâna în orașe? Ar fi o variantă de luat în seamă, după cum susține Dragoș Frumosu, președintele Federației Naționale a Sindicatelor din Industria Alimentară.

Nu în ultimul rând, de ce să nu ne gândim și noi, românii, să dezvoltăm un hipermarket autohton care să concureze cu hipermarketurile multinaționale, pentru că numai în aceste condiții va exista o concurență reală pe piață.

„Eu cred, deși e foarte greu să poți face ușor acest lucru, că ar fi foarte benefic pentru dezvoltarea IMM-urilor ca retailerii să fie scoși în afara orașelor. Dar este un lucru destul de dificil ca astăzi să mai poți face așa ceva, probabil că numai printr-un dialog pe un termen mai lung, cu factori de decizie s-ar putea ajunge la o anume soluție pentru viitor”, a mai spus Frumosu.

ACDBR are în derulare Proiectul “Legislație actualizată pentru un comerț calitativ cu produse agroalimentare” (Cod proiect 111846), derulat prin intermediul programului POCA, al cărui scop îl constituie modificarea a minimum cinci acte normative referitoare la comerțul cu produse agroalimentare din România.

Printre modificările avute în vedere de ACDBR se află și limitarea autorizării suprafețelor de vânzare mai mari de 400 de mp exclusiv la teritoriul periurban.

Asociația are 36 de membri, cu o cifră de afaceri de circa 700 de milioane de euro, aproximativ 5.500 de angajați și o flotă de 3.600 de autovehicule.

Sursa: AGROstandard

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.