Ordonanţa de urgenţă nr. 130/ 2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care reglementează activitatea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19, a fost modificată anul trecut, în decursul a cinci luni de zile, prin alte două OUG-uri (nr. 174 şi nr. 199), precum şi prin Legea nr. 220/ 2020.
Asociaţia Companiilor de distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) solicită autorităţilor prorogarea termenului de 29 ianuarie pentru depunerea solicitărilor pe Măsura 3 – ajutoare de investiţii de câte 50.000-200.000 de euro pentru IMM-uri, notificarea Comisiei Europene a prevederilor Legii nr. 220/ 2020 prin care se modifică OUG nr. 130/ 2020 şi aplicarea Legii nr. 220/ 2020 prin care se aprobă OUG nr. 130/ 2020, se arată într-un comunicat remis, duminică, spre publicare.
Ordonanţa de urgenţă nr. 130/ 2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care reglementează activitatea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19, a fost modificată anul trecut, în decursul a cinci luni de zile, prin alte două OUG-uri (nr. 174 şi nr. 199), precum şi prin Legea nr. 220/ 2020.
Deşi reglementările europene şi naţionale în domeniul „ajutoarelor de stat” şi chiar OUG nr. 199/ 2020 instituie în sarcina Guvernului României obligaţia de a informa Comisia Europeană în vederea aprobării schemelor de ajutor de stat, România a notificat Comisiei doar modificările aduse OUG 130 prin propriile Ordonanţe (174 şi 199), nu şi modificările aduse prin Legea 220/ 2020, ceea ce o face inaplicabilă, susţin reprezentanţii ACDBR.
În acest moment, 29 ianuarie 2021 este termenul maxim ca IMM-urile să poată depune cereri de finanţare la Măsura 3 – ajutoare de investiţii de câte 50.000 – 200.000 de euro.
Legea nr. 220/ 2020 aduce modificări esenţiale Ordonanţei 130, în sensul că introduce în lista codurilor CAEN eligibile şi alte domenii economice (precum distribuţia de bunuri de larg consum şi producţia vinurilor din struguri) şi modifică 100% Anexa 4 – „Criteriile de selecţie la finanţare ale proiectelor de investiţii aferente măsurii 3”, se arată în comunicatul ACDBR.
Asociaţia apreciază că prin OUG nr. 130/ 2020 se finanţează sectoare economice total irelevante în contextul economic actual generat de epidemia de COVID-19, de exemplu vânzarea cu amănuntul a armelor şi muniţiilor sau închirierea de casete video şi CD-uri, însă nu se finanţează distribuţia de alimente sau producţia vinurilor.
ACDBR a solicitat răspunsuri în data de 21 decembrie de la Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Economiei, Consiliul Concurenţei, Reprezentanţa Permanentă a României la Uniunea Europeană, Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României, Avocatul Poporului, Primul Ministru, Preşedintele României, Comisia Europeană.
„Toate instituţiile care au răspuns până acum indică Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene ca principal responsabil în acest abuz al eludării notificării prevederilor legii 220/ 2020, însă de la această instituţie nu am primit niciun răspuns oficial”, precizează reprezentanţii asociaţiei.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului este administratorul ajutorului de stat instituit prin OUG nr. 130/ 2020 cu modificările şi completările ulterioare.
ACDBR contribuie în context macroeconomic la asigurarea securităţii alimentare şi la diminuarea deficitului de balanţă comercială ale României prin supravieţuirea comerţului tradiţional (independent), în contextul în care peste 65% din comerţul cu bunuri de larg consum pe teritoriul naţional se realizează prin supermagazinele firmelor multinaţionale, se arată în comunicat.
Sursa articolului: Bizlawyer.ro