Piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro. 85% din produsele vândute sunt de origine mixtă

Piața românească de retail este estimată, în prezent, la 40 miliarde euro, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț fiind de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale, conform unui studiu de specialitate, remis de AGERPRES.

Conform studiulu, în ceea ce privește piața de retail din România, aceasta a avut o creștere de 12% în anul 2016. Acest lucru s-a datorat creșterii salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerii TVA de la 24% la 19% și ocupării mai mari a forței de muncă cu 0,16% față de 2015.

Creșterea consumului a amplificat dinamica pieței comerciale. Astfel că, în anul 2016 au fost livrați 230.000 mp de spații comerciale noi, în creștere cu 40% față de 2015. Și sectorul comerțului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost Profi (134 de magazine), Mega Image (60), Lidl (11) și Kaufland (6).

Comercianții s-au concentrat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate și a magazinelor de format mic. Legislația a menținut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele românești în sortimentul total de produse. În prezent, piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro, cu 4 mari jucători, deținând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash & Carry și Auchan.

În 2017, retailerii și-au direcționat eforturile în identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obține cel mai bun preț de cumpărare și o varietate suficientă a produselor. În România, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland și alți retaileri au consolidat relațiile cu mai mulți producători locali și au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea rețelelor.

România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale — de la 50 la 100 metri pătrați la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari în timp ce spațiile stradale rămân în continuare cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte rețelele mai degrabă în orașele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut, menționează studiul realizat de Euler Hermes.

Pentru 2017 au fost anunțați peste 43.000 mp de spații comerciale în România. Provocarea anului 2017 a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii. Statisticile arată că retailul prin lanțurile mari de magazine are o pondere de 62,4% în România (februarie 2017) față de 90% în țările dezvoltate. În acest context, retailul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele mai mici (cu mai puțin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerțul este reprezentat de magazinele stradale.

Euler Hermes România estimează că evoluția sectorului de retail va continua să fie pozitivă în 2018, influențată de indicatori macroeconomici pozitivi cât și de recentele modificări fiscale, cu toate acestea creșterea deficitului de cont curent și reapariția presiunilor inflaționiste ar putea atenua potențialul de creștere al comerțului.

Sursa articolului: www.roaliment.ro

Piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro. 85% din produsele vândute sunt de origine mixtă
Derulează în sus